ATTENTION !!

Kalau korang ada soalan atau pertanyaan , boleh message kat facebook MadNip atau di page MadNip.blogspot .. Sekian ..

Monday, December 12, 2011

Tutorial : RainMeter , *ini Edit

السلام عليكم

Kali ni memang anip pening fikirkan nak post tutorial yang complicated .. Nak explain macam ni takut korang tak faham , tapi anip cuba try test terang kepada korang juga .. As you know , korang boleh download segala skin di http://rainmeter.deviantart.com/ , korang pilih saja kreativiti diorang , kalau korang ada belajar dalam computer programming , boleh lah buat sendiri .. Ok , lets begin ..
Korang install skin yang korang nak ok , CONTOH INSTALL SKIN
Mula mula korang install skin yang korang dah download tadi , ( kalau korang download dalam file rar , korang extract la dahulu ok ) .. Kemudian korang manage skin ( right klik pada program yang ada , kemudian klik manage skin .. 


open manage skin

contoh file manage skin
contoh notepad *ini , nak explain bab yang ni agak complicated sebab korang  kena tahu basic code 
  Ok bab edit file *ini , ia bergantung kepada program yang korang nak edit , apa kehendak korang , apa yang korang nak buat , dan apa yang perlu korang cari dan edit untuk memenuhi hasrat korang ..
Sebelum tu kalau korang perasan , dalam notepad *.ini tu mesti ada pecahan pecahan kan ? Setiap pecahan itu mewakili setiap bahagian , korang kena hati hati la semasa mengedit .. 
Setiap bahagian itu merupakan subprogram bagi program tersebut


Antara Basic Code ialah ;
  • X , Y , ialah kedudukan paksi x dan y .
  • W - width 
  • H - height 
  • Text = - macam header 
  • FontFace = - font yang korang akan pakai untuk Text = - yang korang akan tulis tu
  • Color = - warna bagi sesuatu program ..
P/S = Nak sentuh pasal basic code ni memang banyak , mudah cerita yang mana tak faham tanya ye , ( Anip bukan bakal cikgu yang baik =.=" ) .. Apa pun belajar la ye .. ^^,

Kalau tak jadi , korang boleh hantar feedback di Terus ke Official MadNip's Blog Page atau di Terus ke Official MadNip's Facebook


Tekan ctrl + c untuk copy , Goodluck

No comments:

Post a Comment